tag:blogger.com,1999:blog-3233985719889880933.post2519752930338327814..comments2023-11-20T01:37:04.295-08:00Comments on Kaikkien Asioiden Pikkujättiläinen: Kyynisyyden apologiaJNieminenhttp://www.blogger.com/profile/09855171554523693591noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3233985719889880933.post-50855788413569465422016-03-10T01:45:14.413-08:002016-03-10T01:45:14.413-08:00"Jos Kristus saarnasi ihmisten tasa-arvoa Jum..."Jos Kristus saarnasi ihmisten tasa-arvoa Jumalan edessä, hän ei luvannut maallista tasa-arvoa vaan vaati antaa "...keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Tämän merkitys ei aukea siten, että kysymys olisi mielettömästä alistumisesta mihin tahansa kyykytykseen, vaan sen tunnustamiseen että maalliset hierarkiat ovat täällä jäädäkseen."<br /><br />Hyvin sanottu. Raamatun siteeraaminen machiavelliläisittäin on harvinainen taito.<br /><br />Vanhasta ja viisaammasta oikeistosta tulee mieleen Linkolan klassiset kirjoitukset vanhasta aristokratiasta.<br /><br />Nykyajassa tosiaankin on suurena ongelmana se, että köyhälle kansalle tarjottu vapaus (niin demokraattinen kuin taloudellinen) on hyvin pitkälti pelkkää kusetusta. Manipulaatiokeinot ovat niin edistyneitä, että iso osa kansasta elää koirakoulua.<br /><br />Asiaa ei tunnu parantavat edes nykyinen mielipiteiden kärjistyminen. Pikemminkin se vain helpottaa harkitun pelon ja epävarmuuden iskostamista ihmisiin.JNieminenhttps://www.blogger.com/profile/09855171554523693591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3233985719889880933.post-86928098315608576732016-03-02T05:48:24.385-08:002016-03-02T05:48:24.385-08:00Hymyilyn oivasta analyysistasi tuli mieleen, miksi...Hymyilyn oivasta analyysistasi tuli mieleen, miksi symppaan sääty-yhteiskuntaa. Vioistaan huolimatta sääty-yhteiskunnassa ihmiset ymmärsivät kukin oman paikkansa. Kenellekään ei valehdeltu, kuinka "sinustakin voi tulla mitä tahansa". Kuinka iso osa nykyajan ja huonommin menestyvien katkeruudesta selittyy sillä, että heille on tällaista soopaa uskoteltu? En mitätöi tällä oikeasti päähänpotkittujen kohtaloita, vaan muistutan tärkeysjärjestyksestä. Ihminen, joka ei koskaan voi tyytyä siihen mitä on ja mitä hänellä on, ei ole - no - tyytyväinen. Parempiosaisilla se näkyy ahneudessa, laiskemmilla kateuden kautta. Ehkä se maailma, jossa elämäänsä tyytyväinen palvelija hymyili oikeaa hymyä ylemmälleen ja tämä hymyili takaisin, oli parempi kuin kouristuksenomaiseen virneeseen hyytynyt nykyaikamme. Väitän nimittäin myös, että siinä maailmassa murjotus ei ollut niin iso asia, koska menestymistä ei tarvinnut teeskennellä; jos olit talonpoika tai torppari, sen tiesivät kaikki. Ja torpparille ei ollut niin iso juttu purnata ja joskus purra hammasta. Hymyilyn pakko koski vain aatelisia, koska aateluus velvoitti.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3233985719889880933.post-78056542142878328982016-03-02T05:36:11.492-08:002016-03-02T05:36:11.492-08:00Viisaita sanoja, kuten usein täällä. Mutta kuten m...Viisaita sanoja, kuten usein täällä. Mutta kuten myös usein tapanani, lisään omia ajatuksiani.<br /><br />Positiivisuusajattelua voi pitää kalvinistisen menestysteologian perversseimpänä ilmentymänä. Luulin esimerkiksi aluksi, että tuo Kokoomuksen juliste olisi ollut parodia. Mutta eräänlaista parodiaahan menestyksen teologia on, sillä kristinusko viimeiseksi lupaa maallista mammonaa ja menestystä hartaimmin uskovillekaan. Menestyksen teologia syntyi siitä psykologisesta muurista, jonka kristinuskon pelastuskäsitys ihmisten eteen nostatti; jos ihmiset eivät voi vaikuttaa pelastukseensa (Lutherin oppi) ja ovat siksi ehkä jopa predestinoituja (Augustinuksen oppi), pelastusoppi voidaan torjua silmänkääntötempulla: predestinoitujen osa näkyy jo maallisessa elämässä. Huolimatta siitä, että Kokoomus puhuu omista teoista ja omasta vastuusta, kyseessä on vain maallistunut versio kuulumisesta ennalta pelastettujen joukkoon.<br /><br />Jos kuolemansyntien kautta asiaa tarkastelisi, positiivisuusajattelussa kulminoituu uusoikeistolaisten helmasynti, ylpeys. Sitten kuitenkin, myös vasemmistolaisilla on rikka silmässä. Heitä kuvaa auktoriteettivihassaan ja hierarkioiden torjunnassaan toinen kuolemansynti, kateus. Jos Kristus saarnasi ihmisten tasa-arvoa Jumalan edessä, hän ei luvannut maallista tasa-arvoa vaan vaati antaa "...keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Tämän merkitys ei aukea siten, että kysymys olisi mielettömästä alistumisesta mihin tahansa kyykytykseen, vaan sen tunnustamiseen että maalliset hierarkiat ovat täällä jäädäkseen.<br /><br />Sekä nykyoikeistoa että -vasemmistoa kuvaa se, etteivät he tunnusta syntiä synniksi. Ensin mainitut uskovat ylpeinä, että kaikki on heidän ansiotaan, heidän kaikkivoivan vapaan tahtonsa tulosta. Viimeksi mainitut taas kiistävät koko vapaan tahdon ja syystäkin ajautuvat kateuteen, koska uskovat joutuneensa sivurateille syyttään. Kumpikin uskoo viattomuuteensa, yhdet jumaluuteensa ja toiset uhriuteensa.<br /><br />Huomaamme toki, että oikeistolaisten kuolemansynti on hierarkiassa korkeammalla kuin vasemmistolaisten; se on itse asiassa pahin kaikista. Mutta tämä seikka on täysin linjassa sen kanssa, mitä vanha ja viisaampi oikeisto ajatteli. Eli hierarkioiden ja vallan mukana tulee myös vastuu. Mitä suurempi ihminen, sitä suuremmat synnit. Eikös jokin sanontakin totea, että suurimmat pirut syntyvät, kun pyhimykset lankeavat.Lauri Starkhttps://www.blogger.com/profile/02748366350796622609noreply@blogger.com