keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Mikä on "putkijuoksu" englanniksi?

Nettisanakirjat eivät tarjoa vastausta, sillä englannin kieleen ei näytä sisältyvän tällaista käsitettä. Suomalaiset ovat datailukansaa, ja meillä on kognitiivista ymmärrystä, joita muilta puuttuu. Ehkä siksi niin monet pelit ovat nykyään putkijuoksuja - kun valtaosa pelaajista ei huomaa, kuinka heitä johdatetaan liukuhihnalla.

Haku "pipe run" tuottaa lähinnä foorumeja, joilla joku epäilyttävästi suomalaiselta kuulostava avatar yrittää luokitella tiettyä peliä, mutta kukaan muu ei tajua mistä hän puhuu.

Käsitteillä on suuri emansipatorinen valta. Mitä tarkoittaa "putkijuoksu"? Wikisanakirja vastaa:
= tietokonepeli, jossa peluu tapahtuu etenemällä pelisuunnittelijan kehittämän juonen mukaisesti määrättyä reittiä eteenpäin
http://fi.wiktionary.org/wiki/putkijuoksu 
Kenties jo elämme orwellilaisessa todellisuudessa, ja sana on harkiten poistettu englannin kielestä, jotta kuluttajat ostaisivat enemmän pelejä? Peli on helpompi suunnitella kestämään vain 10-15 tuntia, kun tekijät ohjaavat pelaajan valintoja tai muistuttavat pikemminkin elokuvaa.

Avoimen maailman hiekkalaatikkopelit tarjoavat yleensä moninkertaisesti enemmän pelattavaa. Skyrim (varsinkin modattuna) saa helposti pelaajan luovuttamaan elämästään 100 tuntia tai enemmänkin.
Sandbox, free roaming ja open world ovat sentään tuttuja käsitteitä myös jenkeille, sillä pelinvalmistajat itse käyttävät niitä markkinoinnissaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_world

Kehityssuunta näyttäisi kuitenkin menevän yhä enemmän kohti ennalta käsikirjoitettuja pelejä (linear and scripted), joissa on nopea tempo. Kun pelin läpäisee nopeasti, täytyy pian ostaa uusi peli, mikä on hyväksi bisnekselle.
Myös pelaajat, jotka karttavat haasteita tai monimutkaisia valintoja, mielellään kokevat "vapauden" positiivisekti arvoksi. Niinpä myös putkijuoksut on yleensä visuaalisesti luotu muistuttamaan avointa maailmaa. Siellä täällä on kuitenkin näkymättömiä esteitä, jotka vaivihkaa ohjaavat pelaajaa oikeaan suuntaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Invisible_wall

Esimerkiksi Final Fantasy näyttäytyy pelaajalle tällaisena:
Pelin kartat puolestaan näyttävät enimmäkseen tältä. (Huom. harmaa alue on sellaista, jolla voi liikkua.)
Nykyaikaiset putkijuoksut toimivat hienona vertauskuvana liberalistiselle yhteiskunnalle, jossa vapaus on tarkasti scriptattu tietyille elämänaluille.

Jo monet klassikkopelit, kuten Half-life 1, olivat muutamaa haarautumaa ja key-card-umpikujaa lukuun ottamatta putkijuoksuja. Sittemmin on kuitenkin keksitty tehokkaita keinoja, joilla pelaaja saadaan kuvittelemaan, että hän suorittaa itsenäisiä valintoja, joilla on seurauksia.
Walking Dead -pelisarja on käytännössä elokuva, jossa 10 minuutin välein saa suorittaa jonkin äärimmäisen merkittävältä vaikuttavan valinnan. Mitään vaikutusta omalla päätökselle ei todellisuudessa ole, mutta illuusio on vahva. Voin luulla pelastaneeni tai uhranneeni jonkun, mutta juoni olisi jatkunut täysin samoin, vaikka olisin valinnut toisin.

Kyse on hyvin käsikirjoitetusta tv-sarjasta, joka esitetään pelin muodossa. Walking dead on loistavaa viihdettä, ei siinä mitään - mutta vähän ihmetyttää, että niin moni pelaaja kuvittelee elävänsä vapaassa maailmassa.

On pelottavaa miten ihmisten valintoja ohjaillaan ja he eivät huomaa mitään. Olisipa amerikkalaisilla ja kaikilla muillakin niin hieno sana kuin "putkijuoksu".


Tietääkö kukaan mikä putkijuoksu on japaniksi?

Tuli vielä mieleen pari muutakin tietokonepelitermiä, jotka auttavat puhumaan todellisen elämän ilmiöistä.

Main Quest / Side Quest. Olen aina ollut sitä tyyppiä, joka haluaa viimeistellä sivujuonet, ennen kuin haluaa edetä pääjuonessa. Siksi olen 35-vuotias, enkä vielä valmistunut yliopistosta. Sivuaineita on kertynyt... no, aika monta.

Mikä on elämän Main Quest? Onko tähän helpompi vastata kuin kysymykseen elämän tarkoituksesta? Onko elämämme juonta edistävä polku seuraavanlainen: koulutus, työ, parisuhde, lapsi, toinen lapsi, koira, kolmas lapsi...

Mistä löydän elämän läpipeluuohjeen? Olen googlettanut, mutta ei mitään tulosta. Reddit ei auta. Gamefaqs ei auta. Edes GameBanshee ei vastaa huutoon, vaikka sen pitäisi olla roolipelaajien turvasatama.

Sivutehtävien olemassaolo on toki konkreettinen todiste siitä, että emme elä putkijuoksussa. Suurimmaksi osaksi putki muodostuu ihmisen omassa päässä. Myös näkymättömät esteet ovat usein kuviteltuja esteitä, joista pääsee läpi, kunhan oppii koodaamaan elämäänsä.

Kun lausuu ääneen kirjaimet "idspispopd"!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti