Miksi urheilu on kaikessa parempaa kuin
taide? Miksi urheilulla on enemmän harrastajia? Miksi siinä liikkuu
enemmän rahaa?
Iltapäivälehdissä on urheiluliite,
mutta ei kulttuuriliitettä. Jääkiekkohalli on rakennettu ensin
jääkiekkoa ja vasta sitten kulttuuritapahtumia varten. Olympialaisten katsojamääriä voidaan mitata
miljardeissa. Kansainvälisissä tennisturnauksissa jaetaan kuuhausittain suurempia
palkkiota kuin koskaan Nobel-voittajille.
Minuakin kuohuttaa se, jos Pekka
Himanen saa 700.000 euroa, mutta Roger Federer voi tienata saman
summan Grand Slamin hävitystä välieräottelusta. Hänen ei
tarvitse luvata yhteiskunnalle mitään vastineeksi.
Yritän miettiä kysymystä pelkästään
sosiaalisten rakenteiden kautta – en siis aio käsitellä arvoja
tai asenteita, enkä esittää väitteitä absoluuttisesta
paremmuudesta.
On aika itsestään selvää, että
suurempi harrastajamäärä ja suuremmat yleisöt johtavat suurempaan
medianäkyvyyteen, mikä puolestaan johtaa suurempiin mainosrahoihin ja
kilpailupalkintoihin. Mutta mistä kaikki alkaa? Kouluissa opetetaan äidinkieltä huomattavasti enemmän kuin
liikuntaa. Kansainväliset urheilukisat ovat vain reilut sata vuotta
vanha ilmiö – ja jo nyt niiden ympärillä pyörii bisnes, jonka
kohtuullisuus on karannut kaiken järkeilyn
ulottumattomiin.
Urheilu-ura on lyhyt – ja mitä
sen jälkeen?
Urheilijat siirtyvät eläkkeelle
nuorena. Sen jälkeen he eivät eläköidy, vaan usein saavuttavat
melko hyvän aseman yhteiskunnassa. Toisinaan entiset
urheilijat siirtyvät politiikkaan ja liike-elämään jo 30-vuotiaana. Samalla he
vievät sinne omat arvostuksensa lajia kohtaan, ja rakentavat kytköksiä
puolueiden ja urheiluseurojen välille.
Suurissa urheiluorganisaatiossa syntyy
erilaisia ikäkerrostumia, joissa vanhemmat urheilijat valmentavat
tai tukevat taloudellisesti nuorempia. Tällaista ei taiteissa
juurikaan tapahdu, koska taiteen tekemistä voi jatkaa lähes hamaan tappiin.
Random-kaavio |
Yleensä kirjailijat ja
kuvataiteilijat alkavat saavuttaa kiinnostavan taitotason ja löytää
oman tyylinsä vasta siinä iässä, kun urheilijat jo siirtyvät
toisiin virkoihin. Kunnioitetut mestarit eivät siirry syrjään ja
aja lajin yhteisiä etuja, vaan he jatkavat loppuun asti
individualistista kilpailua toisiaan vastaan
Mitä jos Sofi Oksanen lopettaisi
nyt kirjoittamisen ja siirtyisi muihin töihin? Mitä jos yhteiskunnassa olisi
kymmenittäin osaavia lobbareita ja agentteja, jotka kouluttaisivat nuorempiaan, ylläpitäisivät paikallisia järjestöjä ja markkinoisivat alansa uusia tähtiä - ja kaikki he olisivat ex-taiteilijoita? Kirjallisten piirien yhteiskunnallinen
vaikutusvalta voisi lisääntyä, kun tärkeissä viroissa toimisi
enemmän kirjallisuuden puolestapuhujia. Nyt vain Jari Tervo toimii televisiomooseksena Lauantai-illan Ministeriössä, mutta hänkään ei ole lopettanut kirjoittamista... eikä lopeta, ennen kuin saavuttaa luvatun Finlandiansa.
Varhainen eläköityminen pätee
kuitenkin vain urheilijoihin, eikä se asia tule muuttumaan. Toki joillakin aloilla (kuten klassinen musiikki) koulutetaan paljon taiteilijoita, ja osasta sitten tulee opettajia ja yhdistysosaajia.
Kansainvälinen vertailu on
helpompaa
Urheilu on suurempi bisnes myös siksi, että kansallisten urheilutulosten
keskinäinen vertailu on helppoa. Jos joku hyppää Kalevan kisoissa
pituutta 9 metriä, voimme olettaa, että hän voi tehdä saman myös
MM-kisoissa. Ainakin me haluamme nähdä hänet MM-kisoissa.
Kirjallisuus on sikäli kaikkein
eristynein taidemuoto, ettei vieraskielisestä kirjasta ymmärrä
välttämättä hölkäsen pöläystä. Kuvataiteista ja musiikista
sentään tajuaa jotain, vaikka kulttuurit eroaisivat suuresti.
Kirjailija tavallaan joutuu oman kielensä vangiksi, ellei joku
toinen näe suurta vaivaa hänen teostensa kääntämiseksi.
Urheilu on ylivoimainen
ymmärrettävyydessä ja vertailtavuudessa. Kansainvälisiä
kilpailuja järjestettäessä ei ole yleensä mitään kielimuuria.
Näemme ilman selostajaakin, kuka teki maalin tai saapui maaliin ensimmäisenä. Kisat
ovat universaali tapahtuma ja sitä kautta pärjäämiseen liittyy
kansallisia etuja. Kaikki tämä kasvattaa media-arvoa ja houkuttelee paikalle isot rahat.
Suuremmat kansalliset panokset
Urheilu mahdollistaa hyvin
poikkeuksellisia yhteisöllisyyden kokemuksia ja vanvistaa
kansallista itsetuntoa. Urheilu onkin ehkä tärkein nationalismin
liittolainen, vaikka myös kulttuurin piirissä puhutaan kansallismyönteisyydestä ja kansallisten arvojen korostamisesta.
Jo paikallisen II divarin joukkueen
ottelussa yleisölle tarjoutuu mahdollisuus kannustaa omia ja tulla osaksi
suurempaa kokonaisuutta. Vastaavaa hurmaa ja kansallistuntoa on
Suomessa liittynyt taiteisiin lähinnä vain sen yhden kerran, kun Lordi voitti
euroviisut.
Suomi on uusi maailmanmestari, maailmanmestari! |
On ilmiselvää, että tällä
osa-alueella urheilu voi kevyesti perustella kansalaisille ja päättäjille sen, miksi
valtion tulisi tukea sitä verorahoin... ja kaikki alkaa kansainvälisesti ymmärrettävästä kielestä.
Joukkueen sisälle mahtuu myös
yksilö
Joukkuelajit ovat kiinnostavampia myös
muista syistä kuin siksi, että ne edustavat jotakin kaupunkia tai
kansaa. Joukkueet sisältävät myös yksilöitä. Voi kannattaa
ennemmin Messia tai Barcelonaa, ihan kummin päin haluaa – voi jopa
vihata Cristiano Ronaldoa ja silti samaan aikaan kannattaa Real
Madridia.
The Beatles on kaikkien aikojen suurin
bändi ehkä siksi, että se tarjosi faneilleen laajan kokoelman
erilaisia yksilöitä. Ei ollut pelkästään kyse Beatlesien
fanittamisesta, vaan poliittisen John Lennonin, valaistuneen George
Harrisonin tai mukavan tavallisen Ringo Starin kannattamisesta. (Kuka
ties joku on joskus kannattanut myös Paul McCartney'ta? Onhan Mikki
Hiirelläkin fanikuntansa.)
Nuorten on helpompi fanittaa bändejä,
koska kavereiden kanssa voi silti olla erimielinen siitä, kuka
bändin jäsenistä on suosikein.
Ehkä krjailijoiden tai
kuvataiteilijoiden tulisi perustaa joukkueita? Ai niin, sehän on jo
kerran tapahtunutkin – Tulenkantajat on ainakin historiassa
esitetty eräänlaisena bändinä. Se tekee heti koko jutusta vähän
kiinnostavamman. Kuinka siistiä olisi ollut elää silloin japäästä
näkemään koko porukan yhtä aikaa jonkun kotibileissä! Mihinkäs
minä laitoinkaan sen minun aikakoneeni?!
Myös eräässä toistaiseksi
mainitsemattomassa taidelajissa syntyy bändejä, nimittäin
sketsihuumorissa. Monty Python oli tiimi – ja samoin
Marx-veljekset, Kummeli jne. Studio Julmahuvin näyttelijät
muistetaan yhä kollektiivin edustajina.
Säännöllisyys
Urheilukilpailut järjestetään melko
usein ja säännöllisesti. On helpompi muodostaa rutiineja
harrastamiseen ja kilpailujen seuraamiseen, kun jatkuvasti laji
muistuttaa olemassaolostaan. Kilpailukaudessa on pitkäjänteisyyttä
ja esimerkiksi jääkiekkojoukkueen kausilipusta voi joutua maksamaan
tuhansia. Laji vaatii sitoutumista ja pienemmistäkin
pääsylipputuloista kertyy kauden aikana iso rahasumma.
Säännöllisyys helpottaa myös
toimittajien työtä, kun työnsä ja elämänsä voi rytmittää. Rahasta ei tarvitse ahdistua, kun myös urheilijoiden ja lajin parissa
työskentelevien toimitsijoiden tulot ja menot ovat säännöllisemmät.
Kirjailijan on vaikea pitää yllä
julkaisutahtia joka kuukausi. Ehkä vain lyhyet sarjakuvat, kuten
Fingerpori, voivat olla samalla tavoin säännöllistä ja jatkuvaa.
Btw. oletko koskaan ajatellut, että Fingerpori on kansallisaatetta nostattamaan luotu brändi, mistä kielii alkuosa FINgerpori.
Nimi vihjaa Talvisodan henkeen myös liittämällä Suomen ja Saksan samaan rintamaan ja soittamalla porilaisten marssia: FIN + GER + Pori = isänmaallinen sarjakuva.
Kilpailun avoimmuus
Runokilpailuun lähetetään tekstejä - ja sitten puoen vuoden kuluttua joku julistaa kuka voitti ja ketkä saivat kunniamaininnan. Kilpailussa ei ole minkäänlaista avoimmuutta. Lukijat voivat ehkä verrata kärkiryhmän keskinäisiä eroja, mutta kaikki valintametodit ja välivaiheet jäävät pimentoon.
Urheilussa tällaista kabinettien sisällä tapahtuvaa päätöksentekoa ei koskaan sallittaisi - eikä myöskään näin pitkää viivettä suorituksen ja arvioinnin välillä. Urheiluyleisö on saapunut paikalle, koska se haluaa nähdä reilun ja avoimen mittelön, jossa kilpailijat asettuvat samalle viivalle.
Runokilpailut täytyisi päivittää nykyaikaan ottamalla mallia laulukilpailuista. Idols, X-Factor ja Voice perustuvat kaikki siihen, että kilpailija kävelee lavalle ja sen jälkeen tuomaristo kertoo hänelle suorat sanat. Yleisö saa myös nähdä sen suorituksen, johon kritiikki perustuu. Kierroksia on useita, kilpailijan on kyettävä kehittymään sarjan aikana, voitettava puolelleen sekä tuomaristo että yleisö.
Runokilpailusta tulisi reilumpi, avoimempi ja kiinnostavampi, jos ensin suoritettaisiin karsinta - kaikki runot olisivat kaikkien nähtävissä ja tuomaristo perustelisi kantansa. Ei siihen tarvittaisi edes televisio-ohjelmaa. Internetissä tämä kaikki olisi nykyään täysin mahdollista toteuttaa. Yleisön kiinnostus lisääntyisi ja sen vuoksi kannattaisi myös nähdä enemmän vaivaa.
Finaalissa kohtaisivat tuomariston ja yleisön suosikit. Tässä vaiheessa jokaisen täytyisi vastata syntyneisiin odotuksiin ja esitellä uusia runoja. Kilpailuun osallistuneet häviäjät tietäisivät, missä vaiheessa he putosivat: alkukarsinnoissa, semifinaaleissa - vaiko ihan loppusuoralla. He kuulisivat mikä heidän runoistaan teki huonoja tai tavanomaisia. Kilpailijat myös näkisivät millaisia runoja kisaan osallistuu, mikä on yleinen taso - mitkä tyylit ovat eniten edustettuina... eli miksi jonkun väitetty omaperäisyys on oikeutettua.
Jos avoimmuuteen saataisiin tehtyä korjauksia, olen varma siitä, että runous otettaisiin vakavammin. Nyt suuri yleisö ei voi muuta kuin ihmetellä, että miksi heidän kaveriensa - tai heidän omien runojensa - sijaan voittajaksi päätyi joku outo tyyppi, jonka teksteistä he eivät tajua mitään.
Uheilusaavutusten suuruus helppo ymmärtää. Voit itse mennä pituushyppypaikalle, nostaa riman 2 metriin ja ällistellä, että kuinka helvetissä tuosta voi joku ponnistaa yli???
Muusikkojen sorminäppäryyttä ja tulkinnan väkevyyttä voit ällistettä siten, että istut pianon ääreen ja yrität soittaa tietyn kappaleen tekemättä virhettä.
Runouden ja kuvataiteiden saavutuksia on hankala käsittää. Ne tuntuvat epäreiluilta. Ne suorastaan herättävät vihaa, koska joku on vain sotkenut jotain värejä taululle ja herättänyt tietyissä piireissä suuren kunnioituksen. Avoimmuuden lisääminen voisi muuttaa kaiken. Tarvitaan enemmän televisosta tuttuja neljän hengen tuomaristoja, jotka selittävät miksi he tykkäsivät jonkun julkkiksen tanssiliikkeistä tai jonkun leipomasta crem brulee'stä.
Kuvataiteissa ja runoudessa ei liiku rahaa, koska lajit ovat sulkeneet itsensä muun yhteiskunnan ulkopuolelle. Lajit tuntuvat elitistisiltä, koska päätökset tehdään piilossa. Joskus tuntuu, että kyse on miltei noituudesta ja vihastuttavista salaseuroista.
Taiteen historiallinen taakka
Hyötyykö urheilu siitä, että sen
traditio on verrattaen nuori? Ovatko juniorit realistisempia
unelmoidessaan menestyksestä kovan harjoittelun kautta? Nuoret
wannabetaiteilijat lähinnä vain ryyppäävät ja sekoilevat, kunnes
lopulta mitään läpimurtoa ei tapahdu.
Kirjallisuutta haittaavat monet siihen
liitetyt legendat. Nerouden oletetaan syntyvän ikään kuin
tyhjästä, synnynnäisesti – kun kuitenkin parhaat teokset ovat
vuosien kehittymisen ja pitkäjänteisen työn tuosta.
Nuoret urheilijat voivat mitata taitojaan monella eri junioriasteella. Varhainen menestys kannustaa ja silti tulee heti selväksi, ettei voittaminen tapahdu itsestään. B-junnujen ja A-junnujen kautta voi tavoitella yhä korkeamaa suoritustasoa - ja koko ajan on kiire!
Kirjailija vain yhtäkkiä voittaa jonkun kilpailun tai saa teoksensa julkaistuksi. Ei ole mitään väliportaita, jotka kertoisivat missä mennään - kuinka kaukana on seuraava etappi ja lopullinen läpimurto. On vaikea saada ketään kertomaan mitä pitäisi muuttaa tai kuinka paljon pitäisi tehdä työtä. Niinpä nuorten kirjoittajien työskentely on hyvin summittaista ja satunnaista. Usein motivaatiota pitää yllä vain se, että on jonkinlaista synnynnäistä taipumusta maanisuuteen.
Urheilijan on helppo mitata tuloskuntoaan: tietää millä tasolla mennään suhteessa muihin ja kuinka nopeaa kehitys on ollut - onko mitään järkeä jatkaa?
Lopuksi:
Jotta kirjallisuudessa nuorten kehitystä voitaisiin paremmin edistää ja jotta laji voisi lisätä
kiinnostavuuttaan ja vaikutusvaltaansa urheilun lailla, siihen
täytyisi kai jotenkin ympätä lisää ryhmähenkeä,
säännöllisyyttä, avoimmuutta, kansainvälisyyttä,
nationalistisia intressejä ja kytköksiä liike-elämään.
Yksi tapa säännöllisyyden
lisäämiseksi olisi kilpailukalenterin tiukentaminen. Ei siis enää
myyttejä luovia suuria runokilpailuja silloin tällöin, vaan joka
kuukausi pieniä kilpailuja, jotka motivoisivat harrastajia pitämään
yllä työtahtia. Tarjottaisiin eri tasoisia osakilpailuja, joissa
pärjäämällä saisi paikan finaalissa?
Poetry Slamissa, eli runopuulaakissa (nimi on totta kai lainattu urheilusta) tätä tapahtuukin jo –
ja samaten uudessa Season Slamissa, jota tästä keväästä alkaen
järjestetään Helsingissä neljä kertaa vuodessa:
Tervetuloa yrittämään! Jos ei vielä ensi keväällä niin ehkä sitten kesällä tai syksyllä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti