tiistai 20. joulukuuta 2011

Kokeellinen runous, osa 3

Edellisen kirjoituksen jälkeen mieleeni muistui monia Kiiltomadon keskusteluja, joita käytiin foorumin anonyymeinä ja villinä vuosina. Jotkut kirjailijat kuulemma kirjoittivat useammalla nimimerkillä ja loivat yksinään keskusteluja niiden välille - kun taas joidenkin nimimerkkien takana oli useampien henkilöiden kollektiivi.

Ne olivat taianomaisia aikoja itselleni, koska muutoin en olisi voinut kuvitellakaan, että väittelisin (2001 asuin Haminassa ja 2002-03 Kauniaisissa) Tapani Kinnusen, Pauliina Haasjoen, Kirsti Ellilän ja monien muiden ympäri Suomea asuvien oikeiden kirjailijoiden kanssa. Harmi ettei niitä keskusteluja enää pääse tutkailemaan, kun Kiiltomatoon asetettiin ensin liiallisen trollaamisen takia kirjautumispakko ja sitten myöhemmin se muuttui asteittain pelkäksi kritiikki-palvelimeksi - tosin Suomen parhaaksi sellaiseksi.


UUDET PAIKKAKUNNAT OVAT KOKEILU JO SINÄNSÄ

Olen kasvanut Lappeenrannan Joutsenon-kaupunginosassa ja vähän päälle 20-vuotiaana suhtautumiseni Helsingin tai Turun meininkiin oli aika erilainen. Minua ylipäänsä ahdisti olla liian pitkään kaupungissa - pidin helsinkiläisiä kopeina ja ylimielisinä. Kesäisin kaipasin Saimaan rannalle. Ikävöin hiljaisuutta ja hitaampaa elämänmenoa. Viikonloppuisin matkustin kotiin tapaamaan kavereitani. Olin onnellinen, kun sain ekana yliopistovuonna asuinpaikan Kauniaisista, sillä muuten olisin saattanut angstailla jossain Itä-Helsingin opiskelijaslummissa.

Kiiltomadossa kritisoin runouden turkukeskeisyyttä ja helsinkikeskeisyyttä 90-luvulla. Suurin ongelma oli mielestäni se, ettei maaseudun ja pienten kaupunkien runoilijoilla ollut juurikaan mahdollisuuksia päästä julkisuuteen - ja sitä myöten kirjoittaa auki pikkupaikkakuntien ihmisten vaiettu elämä. Maailman paras elokuva tuohon aikaan oli mielestäni Luukas Moodyssonin F*cking Åmål, koska se tuntui olevan ainoa minkäänlainen yritys taistella Tokion, New Yorkin ja Pariisin mahtavuutta vastaan.

Ymmärrän yhä edelleenkin perussuomalaisten vitutusta siltä osin, että maaseutu esitetään maamme valtamedioissa lähinnä vain ankeitten uutisten kautta. Pikkupaikkakunta pääsee lööppeihin, jos siellä tapahtuu rasistisia rikoksia, auto-onnettomuus tai syntyy kaksipäinen vasikka. Vaikka joku kuvaisi runossaan kuinka hienosti kokemuksiaan pellon laidalla, se harvoin kiinnostaa suurten kaupunkien runopiirejä.

Nyt kun muistelen kulunutta vuosikymmentä niin voin nähdä miten johdonmukaisesti olen - lähes tiedostamatta koko asiaa - seurannut Kiiltomadossa 2001-2003 asettamaani tavoitetta. Suurin unelmani oli, että muuallakin Suomessa tapahtuisi jotakin ja että muuallakin annettaisiin lahjakkaille ihmisille mahdollisuus - ja poetry slam oli täydellinen ilmiö tähän tarkoitukseen. On ilmeistä että halusin mukaan.

Osallistuin slämeihin Helsingin karsinnoissa 2003 ja vaikka en heti voittanutkaan niin pääsin kuitenkin Turun finaaliin. Sittemmin olen käynyt finaaleissa myös Kuopiossa ja Kotkassa - ja tavannut runoilijoita Oulusta, Lahdesta, Tampereelta ja Jyväskylästä.

En usko että slam antaa ihan oikeaa kuvaa maamme runouden tyypeistä ja tyyleistä. Lavalle valikoituvat ja siellä pärjäävät vähän erilaiset temperamentit. Kaikilla ei ole pokkaa osallistua ja tulkita tekstiä sillä voimalla jonka se ansaitsisi. Myöskään baariyleisöstä valikoitu raati ei aina tajua kaikkien tekstien jujua. Pisteet saattavat erota hyvinkin radikaalisti ja usein voittajaksi valikoituu hyvä esiintyjä, jonka tekstit ovat sopivanlainen ketään ärsyttämätön kompromissi. Olen nähnyt monien hienojen tekstien tuhoutuvan joko runoilijan omaan ujoon muminaan tai tuomareiden ymmärtämättömyyteen - mutta slameissä onkin hienointa se, että siellä saa halutessaan huutaa buuata myös tuomareille - ja runoilijaa voi käydä erikseen jututtamassa väliajalla.


MUOVIN KUKKIA URBAANIN SELVIYTYMISEN KOKEILUNA

Kirjoittamieni runojen pinnan alta löytyy hyvinkin kokeellisia pyrkimyksiä. Olen halunnut löytää keinoja, jolla kaupunki avautuisi maaseutulaiselle tai toisin päin. Ennen Muovin kukkia, vuosina 2002-2007 tein kolmekin eri runokäsikirjoitusta, joista eniten on jäänyt kaivelemaan Lainatut kumisaappaat lonksuvat jaloissa, toiselta nimeltään Hiidenkirnu. Olen säännöllisesti esittänyt kokoelman runoja ja haluaisin vieläkin julkaista sen jossakin muodossa. Saa nähdä keksinkö jotain ratkaisua.

Lainatut kumisaappaa lonksuvat jalassa(2006) on nimensä mukaisesti runollinen matka syrjäseutusuomen jalanjäljissä. Kokoelman runoissa nostalgisoidaan järvenrantamökkejä, hyttysiä ja lannan tuoksua. Mielestäni löysin hyvän balanssin vilpittömyyden ja ironian välillä ja ihmettelin miksei mikään kustantamo tarttunut siihen. Uskon että se olisi runokirjaksi myynyt ihan kiitettävästi - mutta sehän ei ole päätarkoitus runojen julkaisemisessa.

Muovin kukkia oli vasta myöhempi yritykseni löytää yhdistävä näkökulma urbaanin ja agraarin välille. Kirjoitin runoja tällä kertaa Helsingistä, mutta pienen, yksinäisen ja ahdistuneen ihmisen silmin. En väitä, että näkökulma olisi yhtään sen onnistuneempi - todennäköisesti vain ehdin kehittyä kirjoittajana niin että sain sen paremmin toimimaan. Päädyin tekemään juuri sitä mitä olin vastustanut, eli pömpöttämään Helsingin asemaa ainoana relevanttin runoilemisen aiheena.

Asuinhan nyt Helsingissä, eli miksi en kirjoittaisi siitä? Minkä lisäksi olin pieni, yksinäinen ja ahdistunut.


INTERNET YHDISTÄÄ

Suomen paras julkaisematon runoilija asuu Kokkolassa. Tiedän sen, koska seuraan mitä internetissä tapahtuu. Nykyään runous ei ole enää niin helsinkikeskeistä, koska siitä on tullut internetkeskeistä.

Internetistä voi löytää samanmielisiä uusia kavereita, mutta kaikkein tärkeintä on se että internetistä kohtaa myös erimielisiä tuntemattomia.

Kuvitellaan pikkupaikkakunnan runoilija, jota kaverit ymmärtävät, mutta jonka runoille kustantamot kaukana Helsingissä eivät lämpene. Hänkin tarvitsisi tiukkaa palautetta kehittyäkseen kirjoittajana.

Ainahan kaverit ymmärtävät. Heillä on samat taustatiedot, samat puheenaiheet, sama puhetapa ja yhteinen kokemusmaailma. Totta kai pienen paikkakunnan kaveriporukka tahtoisi korottaa jalustalle henkilön, joka tulkitsee heidän tunteitaan.

Mutta valitettavasti vain suuren kaupungin pienellä kaveriporukalla on suoria yhteyksiä kustantajiin ja he tulkitsevat kustannusliikkeille likeisiä tunteita.

Runoilijoiden kaveripiirit... valtaisa ongelma. Kukapa ei olisi jäävi sanomaan yhtään mitään kenenkään runoista, kun kaikki istuvat perjantaisin saman tuopin ympärillä ja päivittävät iPhonella Facebook-statuksiaan niin että ne hauskasti rimmaavat keskenään.

Julkaisseen runoilijan pitäisi tarkoituksellisesti muuttaa Pihtiputaalle tai Kiteelle kuvatakseen todellisen suomalaisen elämän sisältöjä - ottaa etäisyyttä kaikkiin kehuskelijoihin ja koko siihen elämäntapaan, joka ajaa kirjoittamaan vain kirjoittamisesta ja runoilemaan vain runoteknisiä kokeiluja.


EI-KOKEELLISUUDESTA

Kokeilullisuudestaan huolimatta - tai juuri sen tähden - runoudesta on tullut hyvin itseriittoinen diskurssi. Mistä kokeellinen runoilija runoilee? Mitä hän yrittää ilmaista? Yleisen tulkinnan mukaan Esim. Esa ja Teksas, Sakset ovat runokirjoja, jotka tahtoivat sanoa: näinkin voi kirjoittaa! Tämäkin voi olla runoutta!

Niin kai. Mutta samaan aikaan vaietaan niin monesta ei-kirjallisesta aiheesta, että se tekee kipeää. Kokeilu tahtoo epäsuorasti sanoa että äidinkielessä on jotain vialla. Jokainen parisuhteessa elävä tietää, että pelkkä "keskustelun" nostaminen keskustelun aiheeksi tarkoittaa, että nyt tulee moitteita.

Kielen voi myös häivyttää niin että muut aiheet pääsevät esiin. Parhaimmillaan ei-kikkaileva kieli on niin sujuvaa, että kielen olemassaoloa pistä merkille. Omien ihanteitteni runokirja olisi sellainen, jota lukiessaan ei edes huomaisi sanoja ja lauseita. Kirjasta vain välittyisi juttujen ja ilmiöiden sellaisuus.

5 kommenttia:

  1. "Omien ihanteitteni runokirja olisi sellainen, jota lukiessaan ei edes huomaisi sanoja ja lauseita. Kirjasta vain välittyisi juttujen ja ilmiöiden sellaisuus."

    Tuohan on journalismin ihanne. Kirjoittaisit sitten kolumneja ja artikkeleita ja vielä lisempää tätä blogia, äläkä runoja. Sitä paitsi tuo ihannehan on nimenomaan _vallalla lähes kaikessa proosassa ja runoudessamme_. Ja sinä keskityt pilkkaamaan niitä muutamia tyyppejä, joita yksinkertaisesti viehättää kokeilla jotain muuta, sillä siitä saa enemmän kiksejä.

    VastaaPoista
  2. En ole kovin monessakaan asiassa Jsniemisen kanssa samaa mieltä mutta kyllä sun Erkka kannattaisi hivenen antaa periksi näkemyksessäsi.

    Ne muutamat tyypit sattuvat olemaan esimerkiksi Suomen ainoan ja hienoimman runouslehden päätoimisia kirjoittajia ja toimittajia, ja erään hemmetin hyvän kustantamon työntekijöitä ja perustajia. Eivät he ole mitään hiljaisia kynäilijöitä jossain nurkassa vaan päteviä ihmisiä, jotka tekevät valintoja ja päätöksiä - ja yleensä sellaisia, jotka ovat heidän tyylilleen sopivia ja itselleen mieluisia. Tätä kutsutaan vaikutusvallaksi. Erityisesti helsinkiläiseksi ja jyväskyläläiseksi vaikutusvallaksi.

    On inhottavaa kirjoittaa puolitutuista ja tutuistakin tälläistä provosoivaa tekstiä, mutta kun surettaa ja tunnen itseni tyylillisesti hyljeksityksi. Kokeellisuuden lonkerot ulottuvat tietenkin myös kirjastoihin ja kirjakauppoihin ja pokaaleille ja apurahoihin ja järjestöihin ja Nuori Voima-lehteen.
    Tuore Vastakaanon on kumarrus kokeellisuudelle. Mielestäni se on komea ilmestys - ja täynnä niitä samoja, tuttuja nimiä.


    Tilityksen jälkeen jää tosin ilmaan leijumaan levoton tunne siitä, olenko vain jäärä ja väärässä?

    VastaaPoista
  3. Missä näkemyksessäni minun kannattaisi hivenen antaa periksi? Siinä että arvostan monimuotoisuutta, kaikenlaista tekemistä? (Tietenkään et tarkoittanut tuota, mutta kun se se minun näkemykseni on, ja pistin tuossa aiemmassa kommentissani Juhoa juuri siitä, ettei hän jaa tätä näkemystä.)

    Joo, runouslehti Tuli&Savulla on tietynlainen linja. Siellä on kyllä sitä vaikutusvaltaa, jota käytetään tietynsuuntaisten esteettisten mieltymysten mukaisesti - lehti on siis tekijöidensä näköinen. Ymmärrän, jos jotakuta harmittaa.

    Mutta mitä muuta jää?

    Kokeellista nykyrunoutta ei Suomessa julkaista juuri muissa julkaisuissa kuin T&S:ssa. (Parnassossa hyvin varovasti.)

    Suuret kustantamot taas eivät kustanna juuri ollenkaan "kokeellisia" teoksia. Muutama vuodessa.

    Hesarin esikoispalkintoehdokkaina ei tänä vuonna ollut yhtäkään Poesian tai ntamon kirjaa. Ei ole Runeberg-ehdokkaanakaan. Jäntin palkinnosta kilpailee tänä vuonna kokeelliseksi katsottu Henriikka Tavi, tosin hänen uusin kokoelmansa on monin tavoin "perinteinen". Hesarin kritiikeissä kokeellisia runoteoksia kehutaan aika harvoin.

    Niin, ja sitten on vielä Poesia, joka ilmeisesti sitten käyttää sitä valtaansa jotenkin niin epäreilusti. Siis Poesia, joka on (monessa mielessä esteettisesti erimielisen) n. 10 hengen yhteisön _voittoa tuottamaton osuuskuntakustantamo_.

    Eli yleistävä tiivistys:

    Perinteisen runouden puolella: Isot kustantamot, Hesari, lähes kaikki kirjallisuuslehdet.

    Kokeellisen runouden puolella: Tuli&Savu, Poesia.

    Eli niinku mittee???

    Ystävyydellä ja tykkäämisellä
    Erkka

    VastaaPoista
  4. Erkka:
    "Sitä paitsi tuo ihannehan on nimenomaan _vallalla lähes kaikessa proosassa ja runoudessamme_."

    Kyse oli pitkälti vasta-kaanonin vastaisen kaanonin määrittelemisestä kuten Aura totesi. Eikä kielen kohosteisuus ole sekään uusi ja kokeellinen juttu, sillä se nousee jo varhaisessa modernismissa ihanteeksi. Esim. "poeettinen funktio".

    Runopuolueiden valta-suhteista olen kyllä vähän eri mieltä. Nimeäpä jokin teos tai blogi, johon määritelmäni kielen häivyttämisestä pätisi selkeästi. Totta kai tavallista runoutta on määrällisesti enemmän (jos huomioidaan omakustanteet ja pöytälaatikkorunoilijat sekä pitkän linjan runoilijat, joilla on melko kiinteä lukijakunta ja joiden tyyli on lakannut olemasta kovinkaan kokeilevaa) - mutta eipä sitä paljoa kukaan uskalla ääneen puolustaa.

    Mitä tulee journalismiin niin siinä taas on omat ongelmansa - esimerkiksi huomiohakuisuus harhaanjohtavilla otsikoilla ja keskittyminen vain kaikkeen skandaalinomaiseen. Tavallista elämää se harvoin koskettaa. Stand-up tulee melkeinpä lähemmäs ihoa kuin journalistiikka.

    VastaaPoista
  5. Miten niin muka isot kustantamot olisivat jonkun puolella? "Esim. Esan" kustantasi Teos ja "Texas Sakset" Otava.

    VastaaPoista