keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Luukku 2: SolarPunk tuo valoa pimeyteen!

Olemme tottuneet siihen, että elokuvissa jokainen utopia lopulta paljastuu petolliseksi. Ihanteelliseksi uskoteltu yhteiskunta onkin kammottava dystopia.

Johtaja on pohjustanut nousunsa valtaan hirmuteoilla tai eliitin hyvinvointi perustuu painajaismaisiin sortotoimiin. Käänne löytyy tuhansista elokuvista, kuten Hot Fuzz (2007),
Olemme tottumassa myös ajatukseen, että 1950-luvulla kuvailtu tulevaisuus rajattomasta energiasta, lyhyistä työpäivistä ja lentävistä autoista ei ole sittenkään toteutunut.

Nykyisyytemme muistuttaa pikemminkin synkkien tieteiselokuvien kuvauksia, sekä poliittisesti että visuaalisesta. Kiinassa synkkä savusumu nielee valmainoksin koristellut rakennukset, kuten elokuvassa Blade Runner (1982).
http://kotaku.com/5975948/beijing-is-so-filthy-right-now-it-looks-like-blade-runner
Kenties dystopiakuvausten paras anti on jo nähty, ja voimakkaamman kontrastin voivat synnyttää valoisammat tulevaisuudennäkymät. Me myös selkeästi kaipaamme uusia visioita piristämään mieltä ja uudistamaan tunkkaiseksi muuttunutta poliittista ilmapiiriä.
Steampunk onnistui muutamassa vuosikymmenessä vakiinnuttamaan asemansa, lyöden ensin omaleimaisen ilmeen videopeleihin, kuten Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura (2001), joka edelleen on yksi kaikkien aikojen mieleenpainuvimmista RPG-maailmoista. Bioshock-sarjan ilmestyessä vuonna 2007 tyylisuunta oli jo vakiinnuttanut laajemman yleisön.
Arcanum-hahmolomake.
SteamPunkissa teollisuus nähdään tuhovoimaisena ja yhteiskunta ankeana, mutta samaan aikaan teknologiaan jälleen yhdistyy kauneutta ja sadunomaisia mahdollisuuksia.
http://steampunk.wonderhowto.com/inspiration/6-mind-blowing-ways-wear-your-steampunk-goggles-0144022/
SolarPunkissa dystopisten tulevaisuuskuvausten öinen Film Noir ja steampunkin ruskeanharmaat sävyt ovay kääntymässä värikkään ekologisiksi visioiksi, joissa paluun tekevät vihreä rehevyys ja luonnon orgaaniset muodot.
Eco-Fiction luo raikkaita ympäristöjä, joissa on tilaa myös tyyneydelle ja rauhalle. Jympyttävän konemusiikin ja teollisuuden pauhun sijaan teknologia pysäyttää ajan ja luo hiljaisuutta, jossa voi kuulla ruohon kasvavan. Kehitys ja luonto eivät ole vastakkaisia voimia. Kehittyessään teknologia alkaa yhä enemmän muistuttaa orgaanisia eliöitä.
Vihreämmän tieteisfantasian uranuurtaja on ollut myös Studio Ghibli, ja erityisesti elokuvat Castle in the Sky (1986)...
tai Tuulen laakso Nausicaa.
Oikeastaan melkein kaikki Hayao Miyazakin elokuvat ovat eco-fictiota, jossa luontosuhde on huomattavasti erityislaatuisempi kuin suomalaisten keskustapoliitikkojen puheissa.
Myös uudet kuvat Tchenobylista ja muista luonnon jälleen itselleen valtaamista alueista lienevät ruokkineet aikamme taiteilijoiden mielikuvitusta.
http://www.reuters.com/"Nature thrives in Chernobyl"
Ehkä dystopioilla on myös oma kääntöpuolensa, ja synkät odotuksemme ovat paljastumassa petollisiksi. Kurjien ennusteiden ja harmaan ulkokuoren läpi puskee vihreä verso. Kehittyäkseen se tarvitsee vain paremman maailman toivosta ammentavia visionäärejä.

Linkki: http://www.hopesandfears.com/hopes/city/life/215749-solarpunk
Lisää Solarpunk-aiheisia kuvia löytyy myös Pinterestistä:
https://www.pinterest.com/pin/238901955208620445/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti