perjantai 4. joulukuuta 2015

Luukku 4: Kirpputorit ja taantuma

Vuosi sitten hahmottelin kirpputorien filosofiaa (tai ehkä pikemminkin sosiologiaa), jossa totesin taantuman ja heikentyneen ostovoiman vaikuttaneet käytetyn tavaran suosioon:
http://pikkujattilainen.blogspot.fi/2014/12/kirpputorien-filosofia.html

Tuolloin en vielä tehnyt minkäänlaista taustatutkimusta. Luotin vain omaan kokemukseeni, ja muistelen kuinka 90-luvun laman aikana sinne tänne ilmestyi kirpputoreja, jotka 2000-luvun kasvubuumin aikana lähes katosivat ja tilalle tuli kalliita second hand -putiikkeja.

Miten asia sitten lienee? Onko taantuman ja kirpputorien välillä yhteys?

Turkulaisessa on tammikuussa ilmestynyt uutinen otsikolla "Taantuma ei näy kirppiksellä":
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/262119-taantuma-ei-nay-kirppiksella-asiakkaat-hakevat-loytoja
"Kirppis-Centerin toimitusjohtajan Janne Vähämikon mukaan taantuma ei tuo piikkejä eikä notkahduksia.
– Viime vuonna asiakasmäärämme lisääntyi 2-3 prosenttia. En jaksa uskoa, että jos ennen mentiin vaatekauppaan, niin taantumassa tullaan tänne."
En tiedä kuinka kauan Kirppis-Center on ollut toiminnassa, mutta omien laskujeni mukaan Suomi on ollut taantumassa jo vuodesta 2008.

Toisessa uutisessa todetaankin aivan päin vastaista:
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/02/25/professori-huolissaan-taantuma-ajan-politiikasta-kaikki-on-sen-varassa-etta-suomi-nousee-vanhoilla-tempuilla
"Pitkittynyt taantuma on näkynyt Lahden seudulla selvästi esimerkiksi halpamarkettien ja kirpputorien kasvaneena myyntinä."
Myös omat muistikuvani 90-luvulta saavat vahvistuksen:
"Halpakaupan kasvu herättää myös kysymyksen, onko pitkittynyt taantuma saamassa yhteisiä piirteitä 1990-luvun suuren laman kanssa, jolloin kirpputorien määrä nousi voimakkaasti."
Kirpputorien vuosimyynnin 2-3 prosentin kasvu on oikeastaan jo aika merkittävä signaali kirpputorien ja taantuman yhteydestä, sillä samaan aikaan myös verkkomyynti on lisääntynyt. Tämän tulisi siis näkyä heikentymisenä tuloksena myös kirpputoreilla, jos ostovoima on ollut pidemmän aikaa jäissä.

Myös viime kesän Kalevasta löytyy juttu kirpputori-ilmiöstä, joka alkaa:
"Kirpputoribisnes kannattaa aina paremmin, kun taloudellisesti haasteelliset ajat tuntuvat kuluttajien kukkarossa.
Ainakin Oulussa kirpputoribisnes on näyttänyt viime vuosina kasvavan."
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kirpputorien-kilpailu-on-oulussa-tiukkaa-suosio-kasvanut-kymmenessa-vuodessa-huimasti/702631/

Myös perussuomalaisten Suomen Uutiset -lehti kirjoittaa:
"Talous sakkaa, mutta käytetyn tavaran kauppa käy vilkkaana ja myymälöitä perustetaan lisää eri puolille Suomea."
https://www.suomenuutiset.fi/kaytetyn-tavaran-kauppa-kasvaa/

Stockmannin ja Anttilan heikkoa tulosta on perusteltu verkkomyynnillä, mutta kenties osansa ovat tehneet myös lisääntyneet kirpputorit?

Verkkokaupoissa hintoja vertaillaan ahkerasti, mikä pakottaa myyjät kaventamaan voittojaan. Verkkokauppojen varastot tulevat paljon halvemmaksi kuin kauppakeskusten tai kaupungin keskustan liikekiinteistö, joten ne ajavat perinteiset kivijalkakaupat ahtaalle.

Kirpputoreilta ehkä etsitään sitä jännitystä, joka ennen saatiin shoppailusta. Kirpputoreilta voi lisäksi löytää yllättävää luksusta ja sekin syö Stockmannin tulosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti